TEDxUtrecht inspireert met sprekers van wereldniveau

Massoud Hassani en Andrei Herasimchuk op 8 november aanwezig

10 SEPTEMBER 2012, UTRECHT
Samenvatting
Op 8 november vindt de allereerste TEDxUtrecht plaats, met als thema ‘Full creative potential’. Conferenties van TED (‘Technology, Entertainment, Design’) worden wereldwijd beschouwd als broedplaatsen voor creatieve en innovatieve oplossingen die de wereld verbeteren. TEDxUtrecht geeft daar invulling aan met een zorgvuldig samengestelde, bijzondere verzameling sprekers. Naast Massoud Hassani en Andrei Herasimchuk zullen onder andere Brendan Dawes, Reint Jan Renes en Todd Kashdan spreken.

“Wij zijn er bijzonder trots op dat we Massoud Hassani mogen verwelkomen, de jonge, talentvolle ontwerper uit Afghanistan,” vertelt Arjan Haring, een van de initiatiefnemers van de Utrechtse TED-variant. Hassani ontwierp de ‘Mine Kafon’. Met dit ogenschijnlijk simpele, maar zeer doeltreffende apparaat kunnen landmijnen onschadelijk worden gemaakt. Zo heeft de Afghaan al vele levens gered. Hij zal zijn inspirerende verhaal later ook op een TED-event in de Verenigde Staten vertellen.

Een andere spreker is Andrei Herasimchuk, de Director of design van het succesvolle Twitter, met meer dan twintig jaar ervaring in het ontwerpen van software. Zijn motto is: ‘think from the center, design for the edge’. Verder verschijnen Brendan Dawes (digital artist), Reint Jan Renes (Professor crossmedia communication) en Todd Kashdan (Professor of psychology) op het podium van TEDxUtrecht.

“Met TEDxUtrecht willen we CEO’s, wetenschappers, creatievelingen, filantropen en alle andere TEDx fans inspireren en activeren om creativiteit een (nog) prominentere plek in hun leven te geven,” zegt Mischa Coster, mede-initiatiefnemer en hoofd communicatie. “We hebben voor ‘think big’, ‘creative solutions’, ‘embrace the weird’ en ‘free your mind’ gekozen als subthema’s om ‘Full creative potential’ invulling te geven. Iedereen die hunkert naar creativiteit en innovatieve oplossingen zal op 8 november 2012 geïnspireerd worden.”

De sprekerslijst en een geanimeerde uitleg van het thema 'Full creative potential' is te vinden op de website tedxutrecht.com. Op 8 november zijn hier ook alle sprekers live te volgen via een livestream. Daarnaast zal er op een aantal locaties een livecast worden verzorgd. Er is slechts een beperkt aantal toegangsbewijzen beschikbaar om bij TEDxUtrecht aanwezig te zijn. Geïnteresseerden kunnen zich binnenkort aanmelden via de website. Een selectiecommissie bepaalt welke inschrijvingen een toegangsbewijs ontvangen voor het evenement.

TEDxUtrecht is te volgen twitter (@TEDxUtrecht) of facebook (facebook.com/tedxutrecht).

This independent TEDx event is operated under license from TED. More about the TEDx programme: http://www.ted.com/tedx

Citaten
"Wij zijn er bijzonder trots op dat we Massoud Hassani mogen verwelkomen, de jonge, talentvolle ontwerper uit Afghanistan." Arjan Haring, mede initiatiefnemer
"Met TEDxUtrecht willen we CEO’s, wetenschappers, creatievelingen, filantropen en alle andere TEDx fans inspireren en activeren om creativiteit een (nog) prominentere plek in hun leven te geven." Mischa Coster, hoofd communicatie
Over TEDxUtrecht

Everyone has a special spark that makes you leave the beaten track. Explore new ideas. Get inspired by the most outspoken creative minds.

What is TEDx?

In the spirit of ideas worth spreading, TED has created a program called TEDx. TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. Our event is called TEDxUtrecht, where x = independently organized TED event. At our TEDxUtrecht event, TEDTalks video and live speakers will combine to spark deep discussion and connection in a small group. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events, including ours, are self-organized.